www.RAFSIG.usamv.ro RO 
EN 

Prezentare proiect
despre proiect
Parteneri
cunoaste echipa
Noutati
noutati din proiect
Rezultate preconizate
rezultate
Rapoarte activitate
rapoarte
Forum
sa ne cunoastem




  

Denumirea programului: Parteneriate in domenii prioritare
Cod proiect: PN-II-PT-PCCA-2013-4-1159 
Numar contract: 164 / 2014
Sursa de finantare: bugetul de stat 

 

Titlul proiectului: TEHNOLOGII AVANSATE DE TRATARE A ALIMENTELOR UTILIZAND TEHNICI DE RADIOFRECVENTA PENTRU REDUCEREA RISCURILOR PRIVIND SANATATEA CONSUMATORILOR (RAFSIG) 

 

REZUMATUL PROIECTULUI

      

           Tehnologiile de procesare neconvențională a produselor alimentare s-au dezvoltat în ultima perioadă ca o consecință a cerințelor producătorilor dar mai ales a consumatorilor, din ce în ce mai informați și mai preocupați de calitatea alimentelor pe care le consumă, și care doresc menținerea calității și prospețimii produselor în condițiile reducerii adaosului de aditivi de sinteză, minimizarea pierderilor nutriționale în timpul procesării și depozitării precum și obținerea unor produse cu termen de valabilitate mărit folosind un conținut scăzut de aditivi de sinteză. Toate aceste cerințe vor permite distribuirea acestora în condiții de siguranță către consumatori, cu modificări nutritive și senzoriale minime.

         În acest context, încălzirea cu ajutorul undelor de radio frecvență (RF) pentru pasteurizare și sterilizare este preferată față de încălzirea convențională, în primul rând pentru rapiditatea și timpul scurt de acțiune necesar pentru a ajunge la temperatura dorită. Acest lucru este valabil mai ales pentru produsele alimentare solide și semi-solide care depind de procesul lent de difuzie termică în cadrul încălzirii convenționale. Aceste sisteme complexe necesită o procesare de tip temperatură înaltă – timp scurt, care să aibă ca efect distrugere a microflorei de degradare în condițiile reducerii degradării termice a componentelor nutriționale. Alte avantaje ale sistemelor de încălzire cu unde de radio frecvență (RF) sunt că acestea pot fi pornite sau oprite instantaneu (economie de energie) și produsul poate fi tratat termic după ce este ambalat (eliminarea posibilității de recontaminare după tratare). Sistemele de procesare cu unde de radio frecvență (RF) pot fi mai eficiente din punct de vedere energetic.

           Producătorii industriali de panificație din România s-au confruntat în ultimii ani cu o dilemă: pe de o parte, cererea continuă de creștere a termenului de valabilitate al produselor din partea lanțurilor de supermarket-uri și a vânzătorilor cu amănuntul, ceea ce înseamnă utilizarea permanentă a conservanților în producție și în cele mai multe cazuri utilizarea de aditivi sintetici, și pe de alta parte, orientarea consumatorilor către produsele naturale sau cu un conținut redus de aditivi de sinteză, preferate de consumatorii preocupați din ce în ce mai mult de legătura dintre alimentație și starea de sănătate. Această preocupare joacă un rol important în strategia celor mai multe companii, care au înțeles cu adevărat orientarea actuală categorică a pieței și deci necesitatea reducerii și a înlocuirii în final a aditivilor sintetici în produsele finite.


  Obiective

            Răspunzând acestor cerințe și venind în întâmpinarea strategiilor pe termen lung de cercetare și dezvoltare sustenabilă, proiectul RAFSIG își propunesă realizeze modele demonstrative pentru echipamente și tehnologii de tratare cu unde de RF a  unor produse  de panificație, cu conținu tredus de aditivi de sinteză, pentru creșterea conservabilității și siguranței alimentare. Prin atingerea obiectivelor propuse, proiectul RAFSIG contribuie și la rezolvarea unor probleme care au legatură cu reducerea poluării mediului, reducerea costurilor energiei precum și cu obținerea unor produse alimentare sigure din punct de vedere economic, ambiental și nutrițional. Soluțiile tehnologice propuse de RAFSIG, sunt originale și innovative și creează următoarele premize:

- poziție nouă și puternică pe piață, ca producători industriali preocupați de sănătatea   consumatorilor cu o comunicare mai bună a politicii de dezvoltare durabilă;

- diferențierea față de concurență;
- crearea unei mărci noi de încredere – produse ”clean label”, care vor întări imaginea corporativă a companiilor producătoare de astfel de produse.



Copyright © 2015 All Rights Reserved